Zaterdag 6 augustus: Red Centre Tour - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jannette Bossenga - WaarBenJij.nu Zaterdag 6 augustus: Red Centre Tour - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jannette Bossenga - WaarBenJij.nu

Zaterdag 6 augustus: Red Centre Tour

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannette

06 Augustus 2005 | Australië, Alice Springs

Hallo! Hebben jullie ondertussen al wat meer zon in Nedeland? Ik zal wel een beetje zon vanaf hier nar jullie toe sturen, oke? Woensdag zijn we vetrokken naar een camping bij de Ayers Rock, dit is een hele rode berg midden in de niks waar de aboriginals jaren geleden hebben gewoond en door hun heilig verklaart is. Vanaf Alice Springs is dit nog iets van 500 km rijden. Onderweg zijn we gestopt om kmeel te rijden. Dat was wel grappig, Marjan achter en ik voor in draf met een kameel, hihihi...De kamelen lopen in Australie net zo rond in de weilanden als de koeien bij ons, raar he? In de bus onderweg naar de Ayers Rock zat de sfeer in de bus er meteen al goed in. Echt een hele leuke groep met sociale humoristische mensen, echt heel erg leuk! 's Middags zijn we naar de Ayers Rock gegaan. Echt heel bijzonder. Zomaar in alle droogte staat er dan een hele rode berg, geweldig! Wij zijn 9 km om de berg heen gaan lopen. 's Avonds hebben we de zonsondergang gezien waarbij de berg veranderde in kleur, zag er echt heel erg mooi uit! Daarna naar de camping gegaan. Heerlijk primitief met z'n allen bij het vuur het eten klaargemaakt. Oh...wat wordt het hier 's avonds koud! En wat was het donker! Maar zo gezellig zo bij het vuur met een wijtje en de gezellige mensen die overal vandaan komen. We kregen een swag en een warme slaapzak om in te slapen en zo lagen we bij het vuur met echt super veel sterren rondom ons heen in onze slaapzak buiten om te gaan slapen. Hoe mooi kan iets wezen?? De volgende dag moesten we weer vroeg op (5 uur) om de zonsopgang te bewonderen van de Ayers Rock. Echt super mooi in alle vroegte om deze kleuren van de berg te mogen bewonderen. Vervlgens zijn we verder gaan rijden naar een andere camping bij de Olga's in de Kings Kanyon in de buurt. Onderweg zijn we gestopt bij een museum waarbij we alles te weten kregen over het leven van de Aboriginals hier. In deze omgeving is zo'n 19% van de mensen Aboriginal. Zij hebben een hele andere levenswijze. Zij leven meer van de natuur en wonen op bepaalde plekken in groepen bij elkaar waar de blanke mensen niet gewenst zijn. In Alice Springs krijgen we een verkeerd beeld van de Aboriginals omdat deze mensen verstoten zijn van de groep. Dit zijn mensen met problemen en gaan aan de alcohol. Zij leven bij de rivier (waar geen water in zit) hier in Alice Springs. In dit museum leerden we dus van alles over de levenswijze van de Aboriginals. Hierna zijn we verder gaan rijden naar de Olga's. Dit is een nationaalpark ook heilig verklaart door de Aboriginals. Het zijn een stel rode bergjes bij elkaar met ook geweldige rode kleuren. Tja...dit moet je echt gezien hebben. Dit geheel vond ik zelf nog weer veel mooier dan de Ayers Rock. Laat in de middag kwamen we aan de Kings Kanyon. Deze camping was echt in de boes boes. Geen licht dat er was een geen tenten. Hier hebben we geweldig primitief het eten klaar gemaakt. Het vuur werd aangemaakt voor de warmte. Boven het vuur hebben we het eten warm. Met deeg werden bolletjes brood gekneed, dit werd in een pan gedaan en in het vuur gezet. Zo hebben we heerlijk brood gegeten. 's Avonds weer heel gezellig gehad met een stel Japanners die graag in Nederland willen komen voor de tulpen en de coffeeshops, hahaha...Wisten jullie dat de gemiddelde lengte daar 1.63m is? De volgende morgen zijn we weer om 5.00 op gaan staan om de zonsopgang bij de Kings Kanyon te zien. Bij een jongen van de groep was er een hele hap uit zijn schoen. Waarschijlijk is dit gebeurt door een Dingo, want daar zagen we ook al sporen van in de bus. Deze beesten lijken erg op een lieve herders hong maar zijn heel gevaarlijk! Raar dat ik misschien in de nacht wel een dingo naast me kon hebben gehad. De Kings kanyon waren echt geweldig, kreeg er gewoon kippenvel van. We zaten op een berg midden tussen alle rode rosten die als een soort van lego blokjes in elkaar lijken te zitten. Bij de zonsdopgang was iedereen stil en zagen we de rode gloed steeds meer en meer over dit gebergte komen. Ik heb echt nog nooit zoiets moois gezien! Dit kan ik echt iedereen aanraden! De rest van de dag hebben we in de auto gezeten terug naar Alice Springs. 's Avonds hebben we met de hele groep gegeten en zijn we opstap geweesst met elkaar, was erg gezellig en leuk met wat Australische muziek. De muziek lijkt hier verder wel erg veel op de Nederlandse muziek. Vandaag hebben weer eens even een relaxed dagje gehad. We zijn naar het museum van de Flying Dokters geweest om zo een beetje een indruk te krijgen over het gebeuren hiervan. De mensen in de outback hebben hier per gemeente een boxje met nummers op bepalde doosjes. Als er wat gebeurt bellen zij met de flying dokters en geven ze aan waar ze last van hebben. Als het niet al te ernstig is geeft de dokter aan het welk doosje ze een pilletje moeten halen. De flying dokters helpen het gebied 600 km rondom Alice Springs. Verder hebben we vandaag een digeridoo gekocht, jawel...echt even de tourist uitgehangen. Maar het leek me erg leuk om hier er eentje te kopen in Alice Springs en deze is ook nog erg mooi. Alleen wordt het wel een gesleep en past hij niet in mijn tas. Ook zijn w enaar een uitzichtpunt geweest hier waarover een mooi uitzicht hadden over Alice Springs en zijn we langs de rivier hier gelopen waar vele Aboriginals zwerven. 's Avonds moet je hier niet komen. Wel grappig want in deze rivier zit helemaal geen water, dit is de enige rivier waarbij een bootrace niet door gaat als er water in zit, rare mensen hier... Vanavond gaan we nog even wat drinken met de groep en dan ons klaarmaken voor morgen. Morgen vliegen we om 9.00 naar Perth, ben erg benieuwd hoe het daar is. Heb de familie al zo'n 6 jaar niet gezien!!!
Nu ga ik nog even wat foto's op de site proberen te zetten. Krijgen jullie een beetje een indruk van alles! Bedankt voor jullie reacties!
Liefs Jannette

• 06 Augustus 2005 - 11:55

Saar:

Heej Sjaan! Gaaf zeg lekker primitief koken! Hebben jullie echt in de open lucht geslapen? Het klinkt allemaal iniedergeval erg tof en mooi!
    Ik kreeg vandaag net je kaartje :D:D Echt leuk! Hier nog steeds regenachtig en koud brrrr...

xxx Saar

• 07 Augustus 2005 - 17:12

Dinysia:

Hai Jannette. Gave verhalen zeg, het lijkt mij echt waanzinnig mooi daar. Kom je als je terug bent eens de hunnebedden in Drenthe bewonderen? Groet Dinysia

• 08 Augustus 2005 - 15:40

Rob En Esther:

Hey Sjaan!! Hier een berichtje vanuit Kroatie. Zo te lezen beleven jullie alleen maar toffe dingen en is het erg mooi daar beneden. Wij zijn nu aangekomen in Istrie, nadat we in Munchen, Oostenrijk en Slovenie zijn geweest. Hier is het ook erg mooi en lekker zonnig, dus het bruine kleurtje komt snel weer terug.
    Leuk om te galloperen op een kameel, was vast erg hobbelig of niet? Heel veel plezier daar en doe Marjan de groetjes!

Liefs van ons

• 08 Augustus 2005 - 21:35

Martin En Lien:

Wauw..., dat jullie dit allemaal mee maken! Geweldig hè! Heerlijk trouwens hoe gedetailleerd jij de reis beschrijft. We maken de trip van onszelf weer helemaal mee. Ga zo door en wij genieten mee!
    Hier in Groningen is het nu net herfst. En dan te bedenken dat jullie in de winter zitten.
    Geniet maar lekker verder, want de tijd vliegt om hè.
    Groetjes aan de Aussies en je familie.
    Lien en Martin

• 09 Augustus 2005 - 14:33

Sietske:

Hej Sjaan!
    Wat een toffe verhalen weer! Die Dingo´s lijken me maar enge besten! Zou ik inderdaad niet graag mee wakker willen worden!! :) Ik ben inmiddels weggevlucht uit Nederland, naar het zonnige España! Het is hier echt super! Morgen vertrek ik met een jeepsafari het binnenland in en donderdag ga ik naar Barcelona! Zaterdag ga ik helaas al weer terug naar Nederland! Een dikke kus vanuit Calella! adios! X Sietske