Dinsdag 2 augustus - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jannette Bossenga - WaarBenJij.nu Dinsdag 2 augustus - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Jannette Bossenga - WaarBenJij.nu

Dinsdag 2 augustus

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jannette

02 Augustus 2005 | Australië, Alice Springs

Hallo! Hier een berichtje vanuit het warme Alice Springs (midden Australie). Na mijn laatste berichtje een week geleden heb ik weer heel wat te vertellen. Zoals ik al eerder zei, elke dag hier is bijzonder en elke dag is anders. Wat een geweldig land! Vaak heb ik van die momenten dat ik wou dat ik een camara op mijn hoofd had en dat jullie op dat moment even alles kunnen meemaken wat ik hier mee maak.
Woensdag 27 juli: Deze dag zijn we wezen raften in de Tully rivier onder Cairns. Dit is een heel erg mooi gebied met veel groen, bergen en watervallen. Een groot deel van de grond langs de rivier bestaat uit lava. De tocht er naar toe was ook erg mooi. We kwamen allemaal bananenbomen tegen, om elke tros bananen zit een zak om ze te beschermen, daarom worden deze bomen hier ook wel de concoombomen genoemd. We kwamen in de boot te zitten met 4 mannen. Met helm en zwemvest gingen we raften door deze wilde rivier. Het was echt super in combinatie met de mooie natuur. Helaas viel ik natuurlijk weer als eerste uit de boot. In het water zaten echt hele grote vissen, we zagen een aal van meer dan 1 m. Dit kom je in Nederland toch ook niet zomaar tegen?

Donderdag 28 juli: Deze dag zijn we met een excursie naar Cape tribulation gegaan. Dit is een erg mooi natuurgebied boven Cairns. De trip was wel wat touristisch. We hadden een beetje zo'n robbot-achtige gids, je kent het wel, een mooi verhaal uit zijn hoofd geleerd met een grote glimlach op zijn gezicht. Met een bootje vaarden we over de Daintree River. Hier leven zo'n 500 krokodillen en ja wel wij hebben ze ook gezien in het wild. Geweldig wat een enorme beesten. Je zou niet zeggen dat ze zo snel kunnen zijn. Nadat we uit het bootje zijn gestapt zijn we naar een regenwoud gegaan hier in de buurt. Zoals ik al zei was deze dag echt een touristen trip. Ook in dit regenwoud hadden ze helemaal een houten wandelpad door het regenwoud gemaakt, zonde is dat! Vervolgens weer in de bus (daar hebbenw e ook bijna de hele dag ingezeten) naar "Port Douglas" gegaan, dit is een leuk gezllig stadje met een mooi strand erbij. Was erg leuk maar helaas bij deze touristische trip kregen we maar een half uur om te kijken, wij balen! De terugweg was wel bijzonder. We zagen in het licht echt allemaal vleermuizen overal waren ze! Was echt heel erg raar. Had deze beesten nog nooit zo gezien, maar nu zat er een hele boom vol van de vleermuizen en een lawaai! Verder aan de kant van de weg zagen we een "cassowarrie", dit is een hele grote gevaarlijke vogel Dat is best bijzonder om hier aan te treffen en dan zo aan de kant van de weg.

Vrijdag 29 juli: Dit is een dag om nooit meer te vergeten. We zijn deze dag naar het "Great Barrier Reaf" geweest. We wisten niet dat we eerst 2 uur met de boot moesten voordat we konden gaan snorkelen en duiken. De tijd vloog voorbij, ook omdat we met 2 andere meiden waren die ook behoorlijk konden kletsen. In het begin van de ochtend was er geen wolkje te bekennen maar op het moment dat we iets wat ziek van de golven op de plaats van bestemming aankwamen begon het zelfs een beetje te regenen en werd het erg koud. Marjan en ik gingen samen met een duikinstructeur duiken. Wat geweldig!! Echt allemaal kleuren onderwater, al dat koraal, allemaal gekleurde visjes, al die enorme schelpen, wouwie!! Op het moment dat ik binnenin een hele grote schelp voelde die zacht van binnen was ging de schelp zachtjes dicht. Klinkt misschien niet zo bijzonder, maar zag er zo mooi uit!! Vervolgens met de boot naar een ander stukje op zee gevaren waar er grote kans was dat we schildpadden zouden zien. Daar lekker gesnorkeld en was weer even zo prachtig!! We hebben daar een haai gezien en toen ik even verder ging snorkelen zag ik in eens onder water daar een schildpad, wou wat een kick!! Echt een groot beest. Ik ben er naar toe gesnorkeld en heb hem geaaid, wouwie!! Weer een stoot adrealine door je lijf!! Wat bijzonder allemaal. De terugweg was iets minder. De golven verder steeds hoger en hoger en ik werd steeds misselijker. Door het water dat over de boot ging was ik ondertussen drijfnat, zat te rillen van de kou en voeld eme zo beroerd. Echt vreselijk! Ik zag steeds meer mensen om me heen overgeven en toen hield ik het ook niet meer. We hadden keurig een kartonnen zak gekregen maar de prullenbak die naast me stond leek me beter. Bah wat was dat vies allemaal. Je moet er wat voor over hebben om wat te zien! Was blij dat we weer van de boot afgingen.

Zaterdag 30 juli (de eerste dag van een 3 daagse busreis door de outback van Cairns naar Alice Springs (2200 km).)
Deze dag hebben we kennis gemaakt met de outback van Australie. Je ziet de omgeving steeds droger en droger worden, de weg wordt minder goed en op een gegeven moment en je geen bereik, ja dan zit je in de outback. Het is erg bijzonder om vanuit de bus langs dit gebied te rijden. In zo'n 6 uur tijd zie je gemiddeld 6 andere auto's, huizen staan er nauwelijks en er liggen dode kangaroes, dode paarden, dode koeien en dode andere beestjes op of aan de kant van de weg. Niemand die deze dieren van de weg haalt. Sommige zijn net aangereden. Bij andere dieren kun je de botten al goed zien. We hadden ee gids bij ons die erg veel van de omgeving weet en dat maakt het erg boeiend. In dit gebied leven erg grote vogels die een gevaar zijn voor de lammetjes. De lammetjes worden namelijk door deze vogels zo opgepakt en vliegen ermee weg. Heel bizar! In de bus hadden we gezellige Australische muziek en daar hoort ook het liedje van Skippie de kangaroe bij, echt grappig! Onderweg zijn we een aantal keren gestopt voor mooie natuurverschijnselen. We hebben een hele grote waterval gezien, geweldig rode gebergten en bergjes gemaakt door termieten (die heb je daar heel erg veel). Onderweg zie je veel kangaroes voorbij flitsen. Zoals ik al zei zie je nauwelijks huizen. De mensen die in de outback wonen hebben vaak een enorme oppervlakte grond. Het huis met de grootste oppervlakte grond hier heeft is 12000 km2. Niet normaal toch! Het vee wordt hier met de rail train gebracht of per helicopter en dient als eten. De mensen die hier wonen doen zo'n 3 keer per jaar boodschappen en leven voor de rest van hun eigen eten die ze zelf verbouwen. De kinderen krijgen les via de radio en als er hier iets ernstigs gebeurt hebben ze hier de "flying doctors". ' s Avonds hebben we hier een hele mooie zonsondergang gezien, een geweldig mooie rode lucht!!

Zondag 31 juli:
De dag begon erg vroeg (5.00), dit omdat we weer een lange weg hadden te gaan en we de zonsopgang wilden zien en de kangaroes. De zonsopgang was echt prachtig! In deze vlakte zie je beetje voor beetje hoe de zon op komt. In de ochtend waren er problemen met de bus en wel de accu. Wat ze ook deden, niets hielp. We waren genoodzaakt meer dan 2 uur in een stadje (6 inwoners) te stoppen om de bus wat te repareren. Hier zijn we nog naar een museum gegaan over Walzing Mathilda als het jullie iets zegt. Helaas was de bus er niet beter op geworden en moesten we zonder arco (wat hier wel erg prettig is) en zonder groot licht verder rijden. Onderweg gestopt bij een pub waar we tussen de cowboys wat hebben gedronken. Verder blijft het uitzicht mooi vanuit de bus over het rode zand, de dieren, de bergen en verdroogde bomen. Toen het langzamerhand wat donkerder begon te worden was het best eng dat de bus geen groot licht aan kon doen. Er lopen namelijk allemaal koeien, paarden en kangaroes op de weg en het zicht is dan wel heel erg klein. En ja hoor...wij zaten helemaal vooraan naar buiten te kijken, kwam er in eens een koe linksom de bocht. Met een enorme klap raakten we het beest. Was echt schrikken zeg! We zagen hem naar binnen kijken en klap...Sta je daar stil in de boes boes. De bus heeft van voren al een heel hekwerk en is hier al wel wat op berekent maar toch was er nog wel een behoorlijke schade. De koe is dood. Zoiets had ik echt nog nooit eerder mee gemaakt. Vanaf dat moment was iedereen ook helemaal wakker in de bus en was het stil... 's Avonds kwamen we aan bij de boederij van een gezin. Is echt heel erg leuk om te zien hoe ze hier leven. Varkens, schapen, koeien, kangaroes en honden als huisdieren die overal lopen. Tussen 23.00-5.00 is hier geen electrischetijd en is het hier ook echt helemal donker. Bij een heerlijk kampvuurtje hebben we gegeten en later digeridoe leren spelen.

Maandag 1 augustus:
Dit was alweer de laatste dag van deze 3 daagse reis. Dit stuk was nog vlakker dan de andere 2 dagen. We hebben een wandeling gemaakt "nothing walk': geen dieren, geen bomen, geen huizen, geen licht, helemaal niets! Dat is toch wel erg bijzonder. Geen boom waar je achter kan plassen... Tijdens deze reis zagen we nog een hele grote hagedis, erg mooi! Verder zijn we nog gestopt bij een iets van 5 meter berg gemakt door termieten. Echt bijzonder hoe die grote mieren zo'n hoge berg cre"eren, moeten we in Nederland ook maar aanschaffen. 's Avonds kwamen we aan in Alice Springs in ons hostel "Annie's Place" waar we met de hele groep pizza en patat hebben gegeten. Tja..dat is hier normaal, als je pizza wil krijg je er ook patat bij!

Dinsdag 2 augustus:
Vandaag hebben we er even een lekker relaxed dagje van gemaakt. Na een week lang om 5.00 uur op te zijn gestaan en weer allemaal dingen te hebben meegemaakt was het daar weer even tijd voor. We zijn Alice Springs ingegaan en hebben de Aboriginals bewonderd die hier leven. Ze zijn te herkennen aan hun donkere huidskleur, bolle kop, geur en blijken er in de nacht wat dronken bij te lopen. Verder hebben we wat gewinkeld en lekker gelegen bij het zwembad bij het hostel.
Morgen gaan we voor drie dagen weer de outback in. We gaan daar kameelrijden, Uluru's, King's Canyon en Garden of Eden bekijken. Dit moet echt geweldig zijn. We slapen in een tent of gewoon buiten. Deze keer heb ik maar wel een slaapzak gehuurd, het blijkt hier 's nachts zo koud te zijn! Wel geweldig om hier weer ze zonsondergang en de zonsopgang te bekijken. Hier zie je zoveel sterren.7 augustus vliegen we naar Perth en worden we door mijn familie opgehaald. Ben erg benieuwd hoe het daar is. We blijven er in eerste instantie 3 dagen.

Oja...het is hier trouwens 7.5 uur later als in Nederland. Straks in Perth is het 6 uur later.

Nou ik hoop dat ik jullie niet heb verveeld met mijn verhaal want het is wel weer een enorm verhaal geworden. Leuk om al jullie reacties te lezen!

Hopelijk dat ik binnenkort weer wat foto's op de site kan zetten. Het internetten is hier erg duur en niet a te snel, dus vandaar...

Tot kiekes!

Jannette

  • 02 Augustus 2005 - 11:25

    Thea:

    Hallo Sjaantje!
    Wat maak je een geweldige tijd mee! We genieten van jouw verslag. Het is stil in huis en de badkamer is wel kaal zonder jullie handdoeken! Mijn verjaardag was koud en het regende. Die doe ik volgend jaar maar anders.
    Ik ben erg benieuwd naar jouw foto's en alle details die daarbij horen. Ik verheug me al op de verhalen. Bas is op vacantie in Griekenland met Ronald en Ide. Die zit lekker in het zonnetje.
    Wiel heeft mega-veel dia's gemaakt, dus ook daar kunnen we een avond aan besteden. Misschien vinden we nog ergens wat tijd! ha-ha. Nou de groeten en geniet nog maar lekker veel. Oja, nog bedankt voor je sms-je. Ik vond dat erg lief.
    Thea

  • 02 Augustus 2005 - 16:58

    Hanneke:

    Wat een leuk verhaal weer! Heb het met veel plezier gelezen, je maakt echt heel wat mee. Je bent nu over de helft, het voelt zeker wel alsof je al een eeuwigheid weg bent?
    Hier is de herfst begonnen lijkt het. Ik zit al te wachten op de winter.
    Veel plezier bij je familie in Perth!
    xxx

  • 02 Augustus 2005 - 18:40

    Saar:

    Heeej sjaan! Wat gaaf zeg allemaal! Het klinkt echt allemaal heel bijzonder!!! Echt gek idd dat je gaat rijden en helemaal niks tegenkomt! Dat zul je in nederland niet zien :D Ik ben heeeel benieuwd naar de foto's!!
    Hier is het echt vies en koud weer :S:S
    Volgende week gaan wilke marit en ik nog 2 nachtjes in een trekkershutje (ergens bij Zwolle), dus hoop dat het weer lekker warm is dan :D:D !!
    Jij kameel-rijd-ze!

    xxxx saar
    Oh ja...je moest de groetjes nog hebben van Wietske (hoornseheem)!!

  • 05 Augustus 2005 - 10:17

    Marit:

    Hé!!
    Weer een heel leuk lang verhaal. Heel grappig om jou en marjan's verhalen allebei te lezen! Ze komen wel voor het grootste deel overeen hoor!
    Ik ga nu lekker een weekendje naar zeeland, strandwacht zijn. Hopen dat het mooi weer is, want anders heeft een strandwacht weinig zin volgens mij...
    Maar heb er wel zin in.
    xx MArit

  • 05 Augustus 2005 - 17:46

    Wilke:

    Há Sjaan,
    Wat een spannende avonturen weer. Het wordt vast afkicken als je weer terug bent.
    Hier in Nederland suddert de boel maar wat door.. Het regent en het is niet zo warm.
    Van de week ben ik met Maya en Maren naar Fryslân geweest. Best een mooie provincie. Vast net zo mooi als Australië ;)
    Tsja, en volgende week met Sarah en Marit op avontuur in Holten.
    We zullen verslag uitbrengen!
    Liefs Wilke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Jannette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 31578

Voorgaande reizen:

02 Juli 2005 - 27 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: